تحولات لبنان و فلسطین

هزینه های تمام شده مرسولات پستی از مبدأ تا مقصد بسیار بالاتر از هزینه ای هست که از مشتریان دریافت می شود.

بسته های ممنوعه؛ پست کدام بسته‌های پستی را می‌تواند باز کند؟

مدیرکل کنترل کیفیت و حمایت از مشتریان شرکت ملی پست ایران با بیان این مطلب به قدس آنلاین می گوید:قبول یک مرسوله از پشتِ باجه تا توزیع آن به درِ منزل مشتری، فرایند پیچیده و طولانی دارد که شامل چهار مرحله قبول، آماده سازی، رهسپاری و توزیع می شود.

کاوه دولتی می افزاید: هزینه های دفاتر، هزینه جابجایی، سوخت، نگهداری و دیگر هزینه های مربوط به ارسال برای شرکت پست بسیار بیشتر از چیزی تمام می شود که در نرخ نامه ها برای مشتریان اعلام شده است.

در حقیقت نرخ هایی که ما از مشتریان دریافت می کنیم با متوسط نرخ ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان است. سرویس های مختلف مثلا سرویس پست عادی ۲هزار و ۹۰۰ تومان، پست سفارشی میانگین ۳۲هزار تومان، پیشتاز حدود ۳۵ هزار تومان و میانگین همه این مبالغ حدود ۲۸هزار و ۷۰۰ تومان تمام می شود. بنابراین در حال حاضر براساس اعداد و ارقام و هزینه های موجود، ما داریم زیان هزینه به شرکت ملی پست تحمیل می کنیم.

این در حالی است که همین نرخ اعلام شده نیز توسط سازمان های نظارتی و پس از تأیید وزارت ارتباطات، سازمان تنظیم مقررات و دیگر سازمان های نظارتی از مشتریان دریافت می شود.

مدیرکل کنترل کیفی و حمایت از مشتریان شرکت ملی پست می گوید: تقریبا از سال۹۹ نرخ ها ثابت مانده بود بنابراین با توجه به تورمی که وجود دارد نرخ ها افزایش پیدا می کند. فرض کنید هزینه مستقیم مرسولات خارجی ما با دلار است و این سبب می شود هزینه پست برای ما گران تمام شود چراکه نرخ ارسال هر یک کیلوگرم مرسوله به خارج از کشور با میانگین ده دلار است.  بنابراین امروز که نرخ مصوب شده اگر دلار بالا برود ما مجبوریم با اینکه نرخ مان در ایران ثابت مانده با افزایش دلار هزینه را بیشتری بپردازیم و این ضرر و زیانش برای شرکت پست است.

بنابراین اگر شما کالایی را از اپراتورهای بخش های خصوصی ارسال کنید متوجه اختلاف قیمت خواهید شد.

دولتی با اشاره به نداشتن آگاهی و فرهنگ برخی از مردم جامعه درباره پست ادامه می دهد: حدود ۱۰ تا ۱۲ اپراتور دارای مجوز هستند و موازی با شرکت پست فعالیت می کنند که مردم آن ها را به عنوان شرکت پست می شناسند.

برای مثال اگر شرکت ملی پست برای ارسال کالایی ۴۵هزار تومان دریافت می کند، اپراتورها و دفاتر خصوصی برای ارسال همان کالا با مبدا و مقصد یکسان ۲۰۰هزار تومان دریافت می کنند. این در حالی است که اپراتورهای خصوصی محموله پستی را درِ منزل تحویل نمی دهند و پس از ارسال، مشتری باید در مکانی که توسط اپراتور اعلام شده خودش محموله را تحویل بگیرد.

خسارت مرسوله های پستی چگونه جبران می شود؟

مدیرکل کنترل کیفی و حمایت از مشتریان شرکت ملی پست در پاسخ به پرسش ما درباره چگونگی جبران خسارت مرسوله ها می گوید: در همه پست های دنیا جبران غرامت و خسارت وجود دارد. این اصطلاح به معنای تعهداتی است که ما درباره مرسولات بابت نوع سرویس ارائه شده و ارزش اظهاری مشتریان داریم.

در واقع دو نوع جبران خسارت وجود دارد؛ یک نوع ارزش کالا زیر ۴ میلیون تومان است که شامل جبران غرامت عمومی می شود که برای آن تا سقف ۴ میلیون تومان خسارت پرداخت می شود.

و نوع دیگر جبران غرامت این گونه است که چنانچه ارزش کالایی که تحویل پست می شود بالای ۴ میلیون تومان باشد شامل غرامت اظهار شده است. یعنی خود مشتری اظهار می کند که در این بسته مثلا موبایلی به ارزش ۱۰میلیون تومان است.

اظهار مشتری در مستندات ما در نرم افزاز ثبت و برای مشتری پیامک می شود که : "مشتری گرامی، مرسوله بنا به اظهار شما ۱۰میلیون تومان است؛ اگر تأیید می کنید کد تایید را ارسال کنید."

در چنین مواقعی، چنانچه مرسوله مفقود یا خسارتی به آن وارد شود کل مبلغ از سوی شرکت پست جبران می شود.

بسته های ممنوعه شامل کدام مرسولات است؟

دولتی توضیح می دهد: ممنوعات پستی در همه جای دنیا وجود دارد. ما عضو اتحادیه جهانی پست هستیم. این اتحادیه قوانین بین المللی دارد که باید رعایت شود. یکسری ممنوعات شامل شکستنی، مایعات، مواد آتش زا مواد، منفجره و غیره در لیست سایت پست ثبت شده که برای مشتریان قابل مشاهده است.

علاوه بر این، لیست ممنوعات پست در دفاتر روی بنر باید نصب شده باشد و در غیر این صورت متصدیان پست باید مراجعان و مشتریان را درباره ممنوعات پستی مطلع سازند.

بسته بندی های غیراستاندارد

دولتی اذعان می کند: برخی پیشخوان ها یا دفاتر خصوصی پست به صورت غیر استاندارد مرسوله را بسته بندی می کنند که رعایت نکردن استاندارد سبب خسارت و آسیب به مرسوله می شود.

سرنوشت بسته های مشکوک پستی چه می شود؟

مدیرکل کنترل کیفی و حمایت از مشتریان شرکت ملی پست در این باره می گوید: اصل ۲۵ قانون اساسی به وزارت ارتباطات مجوز داده است که چنانچه در مسیر قبول تا توزیع مرسوله، بر اساس مستندات شک کنند و مثلا لابه لای مرسوله مواد مخدر یا هر چیز غیرمجازی جاسازی شده باشد بسته پستی توسط همکاران اصل ۲۵ از دیگر مرسوله ها خارج شده و زیر دوربین بازگشایی می شود. پس از بازگشایی و بررسی چنانچه صحت مشکوک بودن ثابت شود بسته کنار گذشته شده تا مراحل قانون آن طی شود.

و اگر ثابت شود شک اشتباه صورت گرفته، کالای باز شده دوباره بسته بندی می شود و ادامه مسیر توزیع را طی می کند.

نرخ پست سفارشات اینترنتی بر چه اساسی تعیین می شود؟

دولتی در این باره توضیح می دهد: ما به عنوان بستر زیرساختی بسیاری از سفارش های اینترنتی در کشور هستیم و برخی از سفارش ها نیز از طریق پست ارسال می شود.

در واقع برای سفارش های اینترنتی دست مشتری برای انتخاب سرویس باز است که کالا را از طریق پیک آن شرکت، پست دولتی یا غیردولتی دریافت کند اما همه این شرکت ها با شرکت ملی پست قرارداد ندارند و یا اینکه اگر قرارداد دارند نرخی که اداره پست برای آن ها تعیین کرده را به مشتری اعلام نمی کنند بلکه یک عدد میانگین تعیین می کنند که برای مشتری گران تمام می شود.

در واقع هنگامی که مشتری می خواهد هزینه دقیق پست را بداند حتما باید به ما مبدأ، مقصد، وزن، حجم و دیگر آیتم های کالا را اعلام کند تا نرخ دقیق پستی مشخص شود. این چیزی است که در خریدهای اینترنتی اتفاق نمی افتد.

بنابراین مشتری نرخ ثابت را انتخاب می کند که اصلا نرخ ما نیست بلکه نرخی است که شرکت اینترنتی اعلام کرده و در واقع نرخ واقعی نیست.

دولتی می گوید: برای اینکه کیفیت کالایی که به دست گیرنده می رسد کاهش پیدا نکند باید همکاری دوجانبه بین مردم و پست اتفاق بیفتد. برای این منظور باید مردم جامعه قوانین و مقررات مرسولات ممنوع را بدانند و درباره نرخ نامه، سرویس ها و خدماتی که پست ارائه می دهد نیز آگاهی داشته باشند که همه این موارد در سایت پست ملی ایران به راحتی قابل دسترسی است.

وی یادآور می شود: به زودی نرم افزار اندرویدی درباره اطلاعات پست در اختیار مردم قرار می گیرد که راحت تر بتوانند نوع خدمات و اطلاعات پست را مشاهده و دریافت کنند.

دولتی به مردم توصیه می کند: با دانستن آن چیزی که قانون از نظر خسارت غرامت و خسارت برای مشتریان مقرر کرده می توانید از نهایت حقی که به مشتریان داده شده استفاده کنید و ما نیز بتوانیم  خدمات بهتری ارائه دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.